De radijs (BuO)

Sectoren
Groene Vingers

Leerlingen kunnen hun eigen radijzen planten a.d.h.v. een stappenplan in groepjes van twee of drie leerlingen.

 

Oorspronkelijk uitgewerkt voor: type basisaanbod (bovenbouw)

Voor kinderen die:

- nood hebben aan duidelijkheid en structuur (Na een duidelijke, eenvoudige instructie kunnen ze makkelijk aan de slag met een stappenplan.)

- moeilijk zelfstandig kunnen werken: nood aan bevestiging en controle

- in groepjes kunnen samenwerken  (bijv. als de groepjes doordacht zijn samengesteld en met opgelegde taken en duidelijke afspraken (materiaalmeester, tijdsbewaker, …).

Belangrijk! In het BuO werken we volgens de cyclus van handelingsplanning. Naargelang de beginsituatie van de groep moeten de doelen, materiaal en les- of activiteitenverloop dus aangepast worden.

Deze activiteit werd gemaakt door studenten uit de banaba BuO van Vives campus Kortrijk.

Doelstellingen

  • De leerlingen planten hun eigen radijzen (door een stappenplan te volgen in groepjes van twee of drie leerlingen).
  • De leerlingen werken constructief samen om radijzen te planten.

Leerplandoelen

VVKBaO

  • OWna1
  • OWna7
  • SErv3
  • IVzv3
  • Stappenplan per leerling
  • Taken a.d.h.v. kaartjes rond de nek
    • Materiaalmeester
    • Planner (iedereen komt aan de beurt, tijd bewaken)
  • Radijszaadjes
  • Handschoenen

1. Inleiding

  • Uitleg geven over wat we in deze les zullen doen

Radijzen kan je reeds vroeg zaaien en ze groeien zo snel dat het zowat de eerste groente is die na een lange winter kan worden geoogst. De radijs is er in verschillende kleuren en vormen, maar allemaal hebben ze een pittige smaak en zijn ze gemakkelijk te kweken.

  • Doelstellingen overlopen, duiden
  • Stappenplan klassikaal overlopen + tonen
  • Taken verdelen
  • Groepjes verdelen

2. Aan de slag!

  • De leerlingen gaan in groep aan de slag met het stappenplan. 
  • De leerkracht loopt rond en begeleidt waar nodig. 

 

Stap 1: De materiaalmeester komt het zaaipakket halen.

  • Tuinhandschoenen
  • Zakje met zaadjes
  • Gieter

 

Stap 2: Ga naar de plantenbak waar jouw groepje in mag werken.

 

Stap 3: Maak gaatjes in de aarde.
Waar moet je op letten?

  • Doe tuinhandschoenen aan als je niet wil dat je handen vuil worden.
  • De gaatjes moeten 1 cm diep zijn.

vinger

  • Laat tussen elk gaatje10cm

10cm

  • Elke leerling maakt 1 verticale rij.

pijl

  • Werk samen en help elkaar!

​​​​​​​

Stap 4: Zaai de zaadjes.
Waar moet je op letten?

  • In elk gaatje mogen er meerdere zaadjes gelegd worden
  • Je vult jouw eigen rij met zaadjes

​​​​​​​zaaien

​​​​​​​Stap 5: Geef jouw eigen rij met zaadjes water. Maar let op: geef ze niet te veel water!

gieter

3. Slot

  • Evaluatie
    • Is het volledige stappenplan doorlopen?
    • Hoe verliep de samenwerking?
    • Hoe heb je deze manier van werken ervaren?
    • Was je blij met de taak die je hebt gekregen? Heb je je taak goed uitgevoerd?
  • Kort samenvatten hoe het verder zal verlopen met de groei van de radijzen (klassikaal bespreken, peilen naar voorkennis van de leerlingen)