Wij (ver)kennen de weg

Sectoren
Akkerbouw
Algemeen
Kleinvee

De leerlingen kunnen hun weg vinden op het erf en hierbij vlot een aantal (opvallende) plaatsen situeren op luchtfoto en zelf samengestelde plattegrond.

Inhoud: Luchtfoto en plattegrond van het erf

 

Dit is een les die vooral gepast is voor de eerste, verkennende boerderijschooldag en kan toegepast worden in verschillende sectoren (akkerbouw, pluimvee...) 

Doelstellingen

  • ​​​​​​De leerlingen kunnen met natuurlijke materialen een plattegrond van het erf opmaken (en dit met een luchtfoto vergelijken).
  • De leerlingen maken kennis met de boerderij en de verschillende gebouwen/werkplekken op het erf.

 

Voor pluimvee: 

  • De leerlingen maken kennis met het pluimvee.

Voor akkerbouw: 

  • De leerlingen maken kennis met (de geschiedenis van) de aardappel.

Eindtermen en leerplandoelen

Eindtermen

  • Mens en maatschappij
    • 3.8
    • 4.1
  • Wiskunde
    • 2.4

VVKBaO

  • IKvk4
  • OWru6
  • WDMk1

OVSG

  • Wereldoriëntatie
    • WO-TIJD-52d
    • WO-RUI-20
  • Wiskunde
    • WI-ME.SCH.6

GO!

  • Wereldoriëntatie
    • 35235 
    • 35536
  • Wiskunde
    • 2.3.01
    • 2.3.03

 

  • materialenkit (touwen, luchtfoto van de boerderij)
  • (natuurlijke) vindmaterialen

1. Korte rondleiding erf en loodsen

AUTHENTIEKE CONTEXT

Het is belangrijk de kinderen wegwijs te maken op het erf. Maak een korte trip langs de belangrijkste plaatsen van het erf (woonhuis, tuin, stallen,…). 

Wijs hen op een aantal essentiële plekken (toilet, opslagplaats en materialen,…).  Maak afspraken. 

 

DENK- en DOEVRAGEN

Neem de tijd om de kinderen met enkele vragen te prikkelen.
- Welke naam draagt deze hoeve ?  Waar zou deze naam vandaan komen ?

- Hoe oud zou deze hoeve zijn ?

- Een hoeve wordt heel dikwijls doorgegeven van vader op zoon.  Hoe zit dat hier ?

Op het einde van het ‘erf’rondje bezoek je enkele plaatsen waar de kinderen de komende weken ‘aan het werk’ gezet zullen worden.

Demonstreer waar de kinderen allemaal mogen komen. Laat het materiaal zien zoals de tractoren. Maak duidelijk dat er ook gevaarlijke middelen staan.

Demonstreer hoe ze de verschillende ‘werkplekken’ correct binnengaan (en afsluiten).  Demonstreer eventueel enkele taken die de volgende weken heel dikwijls zullen terugkeren. Ook nu zijn een aantal afspraken op hun plaats.

2. Plattegrond erf

SYSTEMATISCH ONDERZOEK

Intussen ben je terug bij het startpunt aanbeland.  Wellicht staan de kinderen al te trappelen om aan het werk te gaan.  Vertel hen dat het werk een stuk efficiënter kan gebeuren als ze goed hun weg op het erf kunnen terugvinden.plattegrond

Verdeel daarom de kinderen in groepjes.  Laat ze met natuurlijk materiaal (takken, blaadjes, schors, zand,…) en/of met de touwen uit de materialenkit een plattegrond van het erf maken. 

Geef elke groep een eigen stekje (weg van de andere groepen en op een plek waar ze geen zicht meer hebben op de volledige hoeve).  Beperk de tijd (max. 10 minuten).  Maak daarna een tochtje langs de verschillende plattegronden.  Laat de kinderen verwoorden hoe ze verschillende elementen hebben vormgegeven (bijv. hoopje zand voor maïskuil, takken voor plattegrond van loodsen,…)

Vergelijk daarna met de luchtfoto van de hoeve.  Wat is herkenbaar ? Wat kon anders ? Waar liggen de aardappelen? Waar wonen en lopen de kippen/de koeien/… ?

 

TRIGGER

Hierna kunnen de kinderen best wel aan het werk. 

Prikkel de kinderen tijdens het werk met een gerelateerd probleem, dat straks tijdens de reflectie ontrafeld wordt.  We focussen hierbij op de angst die bepaalde kinderen wellicht zullen moeten overwinnen als ze zelf dingen moeten maken of doen.

  • Hoe kan je rustig blijven?
  • Hoe weet ieder kind wat zijn of haar taken zijn?
  • Waar kan ik terecht voor hulp?
  • Kippen zijn vrij schuwe dieren.  Maar hoe krijg jij ze rustig en kalm ?
  • Hoe krijg je de (neerhof)dieren rustig en kalm ?

3. Nabespreking

REFLECTIE en INTERACTIE

Kijk met de kinderen terug op hun uitgevoerde taken.

  • Hoe hebben jullie gewerkt ?
  • Wat verliep makkelijk ? Wat was moeilijker ? Welk materiaal hebben jullie gebruikt ? Welke materiaal hebben jullie eventueel gemist (om dit probleem op te lossen) ?
  • Zou het ook veel eenvoudiger kunnen ?

 

Focus nu ook op de trigger.

- Wie voelde zich toch wat bang tussen de grote materialen in de schuur?

- Wat mogen we wel en niet doen in de schuur?

- Wie voelde zich toch wat bang tussen de kippen en de haan ? Hoe heb je die angst aangepakt ?

- Hoe krijg je kippen/(neerhof)dieren best rustig en kalm ? Wat doe je best niet ?

(Het allerbelangrijkste is je eigen rust.  Maak geen felle bewegingen of lawaai.  Praat met de kippen/dieren die wat dichterbij komen.  Op die manier worden ze je stem gewoon.  

Meestal zijn de angsten na een aantal weken weggeëbd. Dan kun je hen herinneren aan hun verhoogde durf.

 

Voor een aardappelbedrijf: 

Afsluiten kunnen we met een kleine quiz over de geschiedenis van de aardappel.

Quiz over geschiedenis aardappel

Je laat alle kinderen samenkomen in de schuur naast de opslagplaats van de aardappel en vraagt wat zij weten over de aardappel. Je vraagt ook waar de aardappel vandaan komt.

Na de korte bespreking ga je een actieve quiz met de kinderen doen. Op die manier komen ze allerlei zaken van de geschiedenis te weten. Bij het eerste antwoord moeten ze aan de deur van de aardappelopslagplaats staan, bij het tweede antwoord moeten ze naast de tractor gaan staan.

  • Waar komt de aardappel vandaan? (Spanje of Zuid-Amerika) -> tractor
  • Hoe kwam de aardappel naar Europa? (Door de natuur of mee met een ontdekkingsreiziger) -> tractor
  • Rond welk jaar gebeurde dit? (1536 of 1923) -> opslagplaats
  • Wie was er verantwoordelijk voor de verspreiding van de aardappel? (monniken of ontdekkingsreizigers) -> opslagplaats
  • Waar werd de eerste aardappel in België geplant? (Leisele of Mechelen) -> tractor
  • Wanneer gebeurde dit? -> (1588 of 1900)  -> opslagplaats