Aardappelen (BuO)

Sectoren
Groene Vingers

De leerlingen kunnen aardappelen planten in de moestuin. 

 

Oorspronkelijk uitgewerkt voor:

Groep BuLO type 3. In de school is een verlaten moestuin. Hoog tijd om daar aan de slag mee te gaan…

Voor kinderen die:

Noden (nood aan…)

- een duidelijke instructie (of stappenplan)

- een vluchtroute

- ondersteuning waar nodig

Talenten

- enthousiast

- verantwoordelijkheidszin

 

Belangrijk! In het BuO werken we volgens de cyclus van handelingsplanning. Naargelang de beginsituatie van de groep moeten de doelen, materiaal en les- of activiteitenverloop dus aangepast worden.

Deze activiteit werd gemaakt door studenten uit de banaba BuO van Vives campus Kortrijk.

Doelstellingen

  • De leerlingen kunnen zorg dragen voor de natuur door de aardappelplant water te geven. 
  • De leerlingen kunnen een aardappel planten. 
  • De leerlingen kunnen de aardappel op de juiste plaats planten. (moestuin, zonnig, luchtbeweging, bemeste grond). 
  • De leerlingen verwoorden wanneer een aardappelplant beter groeit (plaats, wanneer planten, water geven...). 

Leerplandoelen

GO!

  • Wereldoriëntatie
    • Een houding van zorg en respect voor de natuur.
    • Bij planten eenvoudige verzorgingshandelingen uitvoeren en verwoorden.
    • Aangeven dat planten beter groeien als ze gewied, bemest … worden.

1. Wanneer, waar en hoe aardappelen kweken?

Wanneer? 

  • Half maart: (vroege aardappel)
    • Eersteling
    • Frieslander
    • Lady Christl
    • Triplo (BIO)

maart

  • Begin april: (late aardappelen)
    • Toluca
    • Agria
    • Biogold
    • Connect
    • Sarpo Mira

april

​​​​​​​Waar? 

  1. Moestuin
  2. Zonnige plek
  3. Voldoende luchtbeweging
  4. Goed verteerde organische bemeste grond

​​​​​​​zonharkwind

Hoe?

​​​​​​​cm

2. Aanaarden en begieten

Aanaarden

  • Wanneer? 

Dat doe je een eerste keer als de planten ongeveer 10 cm hoog zijn, een tweede keer als ze ongeveer 20 cm hoog zijn.

  • Waarom?

Betere groei voor de aardappel.

  • Hoe?

Met een hak voeg je extra grond aan beide zijden van de rij toe.

 

Begieten

  • Wanneer? 

Als de aardappelplanten in bloei staan (ze vormen mooie witte of paarse bloemetjes in de vroege zomer).

  • Hoe? 

Water geven

begieten

3. Oogsten en bewaren

Oogsten

  • Wanneer? 

Vroege aardappelen: juni 

juni

Late aardappelen: september

september

  • Hoe? 

Til de aarde rond de plant op met een riek of een spitvork en verzamel alle aardappelen.

oogsten

 

Bewaren

De aardappelen bewaren op een donkere, koele en goed geventileerde plaats.

4. Evaluatie

Mogelijkheid: 

Werken met een exit-ticket en de levelkaartjes van Klasse (https://www.klasse.be/126690/doel-les-bereikt-meten-exit-ticket/ en https://www.klasse.be/146856/zelfevaluatie-leerlingen-levelkaartjes/).

Zo krijg je inzicht in hoe vaardig leerlingen zijn in het planten van aardappelen, maar ook of ze het al dan niet leuk vonden. Deze methodieken lokken ook argumenten uit. Ze moeten dus verwoorden waarom ze voor het ene kozen. Hierdoor krijg je meer inzicht. Beide methodieken zijn zeer interessant om te weten specifiek voor de doelgroep want als dit iets is waardoor ze gemotiveerd zijn dan zou ik dit zeker meer inzetten en uitbreiden. 

evaluatieevaluatie2

TIPS:

  • Wil je jouw aardappelen een groeivoorsprong van twee weken geven? Leg jouw aardappelen dan enkele dagen voor het planten op een droge maar warme en lichtrijke plaats. Na een tijdje zullen ze kiemen vormen, die 1 à 2 cm lang mogen worden.
  • Als je graag heel vroege aardappelen wil, kan je in maart een planting afdekken met gaatjesplastiek of vliesdoek. Enkel lichte gronden komen hiervoor in aanmerking. De plastiek of vliesdoek wordt verwijderd als de eerste keer aangeaard wordt.

Leerlingen krijgen elk een aardappel. Klassikaal planten we de aardappel. Dit doen we aan de hand van het stappenplan. Vooraf in de klas bekijken we ook een filmpje. Link filmfragment: https://www.youtube.com/watch?v=xwyjLLzEPvo