De kip bestaat niet (NIEUW) De leerlingen kunnen gelijkenissen en verschillen benoemen tussen verschillende kippenrassen en op die manier waardering tonen voor een onopvallend ( Sectoren
De tuinTEST (NIEUW) Op de boerderij of in de moestuin is er meestal heel wat (klein) werkmateriaal te vinden. Niet alleen hebben kinderen wel eens moeite met de correcte benaming. Het is ook ni Sectoren
Vergeet je groenten niet (op te eten)! (NIEUW) Deze infofiche gaat over vergeten groenten zoals pastinaak, zoete aardappel, rode biet en raap. Sectoren
Geen gewone appels of peren… (NIEUW) De kinderen kunnen verwonderd zijn over de unieke eigenschappen van (fruit)bomen. Sectoren
Zit alles stevig vast? (NIEUW) De kinderen onderzoeken verschillende verbindingstechnieken bij tuin-/werkmateriaal. Sectoren
Safety First! (NIEUW) De leerlingen kunnen bepaalde regels verwoorden, waardoor gevaar op de boerderij vermeden wordt en het welzijn van de bewoners, de bezoekers, de planten en de dieren gerespecteerd Sectoren
Heb jij ook een lange arm? (tweede graad) De leerlingen hanteren werkmateriaal op een correcte manier door rekening te houden met het principe van de hefboom. Sectoren
Wie eet wie? (tweede graad) De leerlingen kunnen verwoorden dat organismen voor hun energievoorziening afhankelijk zijn van andere organismen en kunnen de plaats van een organisme binnen een voedselkringloop Sectoren
Regenwormen, kriebelen ze echt? (tweede graad) De leerlingen zoeken oplossingen om de bodem van de akker in evenwicht te houden. De leerlingen zien in dat bepaalde ongewervelden absoluut noodzakelijk of te vermijden zijn in o Sectoren
Heb ik straks groenten (en fruit) genoeg ? (tweede graad) De kinderen vergelijken de grootte van hun perceel met een norm (minimumoppervlakte voor een half jaar groenten en fruit). Sectoren
Groenten met een zonnebril op! (tweede graad) De leerlingen kunnen een perceel op verschillende manieren oriënteren. Sectoren